بلاگ پارسی سلمان م.

گنو، تریسکل، نرم‌افزار آزاد، ای‌مکس، اوبونتو، مهندسی عمران، برنامه‌نویسی، گنو/لینوکس، ...

بلاگ پارسی سلمان م.

گنو، تریسکل، نرم‌افزار آزاد، ای‌مکس، اوبونتو، مهندسی عمران، برنامه‌نویسی، گنو/لینوکس، ...

آخرین نظرات
  • ۲۱ ارديبهشت ۰۱، ۱۸:۵۰ - فاطمه
    مرسی

۴ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

با سلام،

مقدمه: در پست‌های قبل در رابطه با مدیریت محتوا در سورس‌فورج و همچنین تنظیمات اولیه‌ی فایل‌زیلا صحبت کردیم. در این پست می‌خوایم در رابطه با این صحبت کنیم که چگونه یک دامنه‌ی سطح بالا رو به فضای پروژمون وصل کنیم (مثل http://shimool.com که بر روی http://shimool.sourceforge.net سوار شده است.)


قدم اول: خرید دامنه.

اول از همه ما باید یک دامنه‌ی سطح بالا (مثل example.com یا example.org یا غیره) رو خریداری کنیم.


قدم دوم: تنظیم DNS دامنه.

در سورس‌فورج تنظیم DNS دامنه به راحتی بقیه‌ی هوست‌ها نیست و ما باید که این کار رو از طریق کنترل پنل دامنه انجام بدیم. پس در نتیجه انتظار چیزی مثل زیر رو نداشته باشید، چون وجود ندارد.

ns1.sourceforge.net
ns2.sourceforge.net
...

برای تنظیم DNS ابتدا به کنترل پنل دامنه می‌ریم (برای این‌کار می‌تونید از شرکتی که دامنه رو خریداری کردید کمک بگیرید)

و سپس موارد زیر رو باید تنظیم کنیم:

yourdomain.com should be a IN A to 216.34.181.97.
www.yourdomain.com should be a CNAME to vhost.sourceforge.net.
cvs.yourdomain.com should be a CNAME to PROJECTNAME.cvs.sourceforge.net

که در اون بجای yourdomain.com نام دامنه‌ی خود و بجای PROJECTNAME نام پروژمون رو قرار می‌دیم.

بطور مثال برای من که نام دامنه‌ام shimool.com هست و آدرس صفحه‌ی پروژم shimool.sourceforge.net هست، باید به صورت زیر تنظیم کنم:

shimool.com should be a IN A to 216.34.181.97.
www.shimool.com should be a CNAME to vhost.sourceforge.net.
cvs.shimool.com should be a CNAME to shimool.cvs.sourceforge.net

تنظیم A Records:

و تنظیم CNAME Record:

و


قدم سوم: تنظیم سورس‌فورج

حال که موارد بالا تنظیم شد به صفحه‌ی پروژمون در سورس‌فورج می‌ریم و سپس بخش admin و سپس VHost DNS میریم و موارد زیر را در در مقابل New virtual host: می‌نویسیم و create را می‌زنیم.

www.yourdomain.com
yourdomain.com
cvs.yourdomain.com

که باید بجای yourdomain.com نام دامنه‌ای که خریداری کردید رو بنویسید. بعد از این عمل باید تقریباً شش ساعت صبر کنید تا تنظیمات انجام شوند. بعد از آن با وارد کردن نام دامنه‌‌ی خود به صفحه‌ی پروژه در سورس‌فورج وصل می‌شید.


در پست بعد به انجام کارهای ساده‌ای مثل آپلود فایل و پوشه، تغییر نام آن‌ها و یا تغییر مجوز (permission) آن‌ها بوسیله‌ی فایل‌زیلا می‌پردازیم.


منیع اولیه‌ی این متن و اطلاعت بیشتر: +

  • سلمان محمدی

سلام دوستان عزیز،

توی پست قبل، به صورت خلاصه در رابطه با قابلیت‌های فضای  اختصاصی هر پروژه در سورس‌فورج صحبت کردیم. در این پست می‌خوایم در این رابطه صحبت کنیم که چجوری به این فضا با استفاده از فایل‌زیلا (filezilla) متصل بشیم.


فایل‌‌زیلا چیست؟

فایل‌زیلا نرم‌افزاری آزاد و متن‌باز هست که بوسیله‌ی اون میشه به سرورها با استفاده از پروتکل‌های FTP ویا SFTP متصل شد و انتقال فایل و پوشه و تغییر مجوز آن‌ها و بعضی کارهای ساده رو که اون پروتکل‌ها به ما اجازه‌ می‌دهند، انجام داد.


تنظیم فایل‌زیلا برای دسترسی به سورس‌فورج:

برای این‌کار ابتدا باید که فایل‌زیلا رو نصب کنیم، اگر از توزیعی بر پایه‌ی دبیان (خود دبیان، تریسکل، اوبونتو، مینت و ...) استفاده میکنیم با استفاده از دستور زیر در ترمینال می‌تونیم که اون رو نصب کنیم:

$ sudo apt-get install filezilla

و اگر از توزیعی بر پایه‌ی فدورا استفاده می‌کنیم با استفاده از دستور زیر:

$ su
# yum install filezilla

بعد از نصب، برنامه رو اجرا می‌کنیم و سپس به File > Site Manager > New Site می‌ریم و موارد زیر رو تنظیم می‌کنیم تا ذخیره بشن:

Host: web.sourceforge.net
Port: 22
Protocol: SFTP
Logon Type: Normal
User: <YOUR-USER-NAME>
Password: <YOUR-PASSWORD>

که باید به‌جای <YOUR-USER-NAME> و <YOUR-PASSWORD> به ترتیب نام‌کاربری سورس‌فورجمون و رمزمون رو وارد کنیم.

و سپس به تب Advanced می‌ریم و مورد زیر رو تنظیم می‌کنیم:

Default remote directory: /home/project-web/<YOUR-PROJECT-NAME>/htdocs

که باید بجای <YOUR-PROJECT-NAME> نام پروژه‌ای که در سورس‌فورج ساختیم رو قرار بدیم. توجه کنید که در این قسمت هیچ‌گونه space نزده باشید و تمامی حروف و علایم به هم چسبیده باشند،

و سپس بر روی connect کلیک کنیم تا به پروژمون توی سورس‌فورج متصل بشه.


در پست بعد در رابطه با چگونگی متصل کردن فضای پروژه‌مون به یک دومین سطح بالا، صحبت خواهیم کرد و سپس در رابطه با کارهایی که بوسیله‌ی فایل‌زیلا می‌توان انجام داد.


منیع اولیه‌ی این متن و اطلاعت بیشتر: +

  • سلمان محمدی

سورس‌فورج (SourceForge) وب‌گاهی هست که یک سری خدمات ارزنده رو به صورت رایگان به کاربران نرم‌افزارهای آزاد می ده. خدمات این وب‌گاه شامل امکان کدنویسی اشتراکی با استفاده از نرم‌افزارهای کنترل نسخه مثل گیت، سی‌وی‌اس و غیره، امکان ایجاد صفحه‌ی وب برای پروژه‌های نرم‌افزارهای آزاد، امکان قراردادن فایل‌های حجیم برای دانلود (حتی بالاتر از یک گیگابایت)، ایجاد فضای اختصاصی برای هر پروژه بدون محدودیت فضا و غیره اشاره کرد.


در این سری از پست‌ها می‌خوایم در رابطه با بخشی حرف بزنیم که کمتر در موردش حرف زده شده، یعنی فضایی که به هر پروژه اختصاص داده می‌شه تا وب‌گاه خودش رو بر روی اون سوار کنه. بر روی این فضا، می‌توان هرگونه نرم‌افزار آزادی رو نصب کرد، مثل سامانه‌های مدیریت محتوا (وردپرس، جوملا و ...)، نرم‌افزارهای ویکی (مدیاویکی، دوکوویکی و ...)، فورم (پی‌اچ‌پی‌بی‌بی، اس‌ام‌اف و ...) و غیره. دستری به این فضا از طریق اچ‌تی‌تی‌پی ممکن نیست و بوسیله‌ی اس‌اس‌اچ، اس‌اف‌تی‌پی، ... و نرم‌افزارهایی مثل فایل‌زیلا میشه به اون دسترسی پیدا کرد. همچنین برای این فضا می‌توان یک دامنه‌ی سطح بالا (مثل http://shimool.com که بر روی http://shimool.sourceforge.net سوار شده است.) اختصاص داد. همچنین می‌توان بوسیله‌ی پی‌اچ‌پی‌مای‌ادمین، پایگاه‌های داده را مدیریت کرد.


در پست بعد، در رابطه با چگونگی تنظیم این فضا برای استفاده با فایل‌زیلا را مورد بررسی قرار  خواهیم داد.

  • سلمان محمدی

سلام دوستان عزیز، توی این پست می‌خوایم در رابطه با بریکس‌کد (BricsCAD) صحبت کنیم و این‌که چجوری با یک کار خیلی ساده، از اون به صورت مادام‌العمر روی گنو/لینوکس به صورت رایگان استفاده کنیم :)


بریکس‌کد یک نرم‌افزار کد (CAD) هست که بر روی گنو/لینوکس (اوبونتو، فدورا، اوپن‌سوزه و غیره) و یا ویندوز خبیث :) قابل نصب هست. نرم‌افزارهای انگشت‌شماری مرتبط با معماری هستند که بر روی گنو/لینوکس می‌تونن فایل‌های پیش‌فرض اتوکد (dwg) رو با استفاده از کتابخونه‌های غیرآزاد، باز و ویرایش کنن. (برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این‌ کتابخونه این‌جا و این‌جا رو ببینید).


درفت‌سایت (DraftSight) نرم‌افزاری هست که توسط شرکت عظیم و بسیار قدرتمند داسو سیستم تولید می‌شه و به صورت رایگان قابل دانلود هست. این نرم‌افزار بر روی سیستم‌عامل‌های گنو/لینوکس، مک و ویندوز قابل نصب هست. این نرم‌افزار، نرم‌افزار خوبی هست و می‌تونه فایل‌های dwg رو باز کنه ولی امکانات «بریکس‌کد» رو نداره. و همچنین این‌که بدلیل تحریم‌های این شرکت فرانسوی علیه شهروندان ساکن ایران دانلود این نرم‌افزار برای ما ایرانی‌ها به صورت عادی غیرممکن هست و برای دانلودش باید از آنتی‌فی*لتر، چیز‌پی‌ان، و غیره استفاده کنیم :)


بریکس‌کد (BricsCAD) بر خلاف درفت‌سایت رایگان نیست و تنها می‌شه ۳۰ روز به صورت رایگان از آن استفاده کرد ولی با یک کار بسیار بسیار ساده می‌شه این نرم‌افزار رو گول زد. (پاک کردن فایل لایسنس). از قابلیت‌هایی که این نرم‌افزار داره و درفت‌سایت نداره می‌شه به طراحی پارامتریک، BIM و ... اشاره کرد.



مراحل دریافت و نصب بریکس‌کد بر روی گنو/لینوکس:

۱. برای دانلود، ابتدا به وب‌گاه اون به آدرس (https://www.bricsys.com/common/download.jsp) برید و نسخه‌ی متناسب با توزیع گنو/لینوکس خود رو دانلود کنید (من نسخه‌ی ۶۴ بیت - اوبونتو رو دانلود کردم)


۲. برای راحتی نصب در توزیع‌های بر پایه‌ی دبیان (مثل اوبونتو) نرم‌افزار gdebi رو نصب می‌کنیم. برای نصب باید به اینترنت متصل باشیم و دستور زیر رو توی ترمینال بزنیم:

$ sudo apt-get install gdebi


۳. اگر از اوبونتو استفاده می‌کنید بر روی فایلی که دانلود کردید راست‌کلیک کنید و سپس بر روی (Open With GDebi Package Istaller) کلیک کنید و سپس دکمه‌ی Install Package رو بزنید تا نصب بشه.

اگر هم که از فدورا استفاده می‌کنید و با فرض وجود فایل مورد نظر در پوشه‌ی Downloads، با دستور زیر نصب کنید: (فرض می‌کنیم اسم فایل BricsCAD-V13.1.19-2-en_US-amd64.rpm است)

$ cd Downloads
$ su
# yum localinstall BricsCAD-V13.1.19-2-en_US-amd64.rpm

بعد از نصب شدن برنامه‌ی مورد نظر، روز اول که شما بریکس‌کد رو اجرا می‌کنید پیغام می‌ده که شما ۳۰ روز بیشتر فرصت ندارید، روز بعد پیغام می‌ده ۲۹ روز، روز بعد ۲۸ روز و ... تا این‌که به روزی می‌رسید که می‌گه شما دیگه نمی‌تونید از این نرم‌افزار استفاده کنید. حالا با یک کار ساده، کاری می‌کنیم که شمارنده‌ی نرم‌افزار بریکس‌کد از اول (یعنی ۳۰ روز) به صورت روزانه شروع به شمارش کنه.


برای این‌کار کافی هست که فایل .license رو پاک کنید :D

این فایل توی دیرکتوری Home و داخل پوشه‌ی .bricsys هست، به این پوشه برید و فایل .license رو پاک کنید. اگر هم خواستید با ترمینال کار کنید، می‌تونید با دستور زیر پاکش کنید

$ rm /home/`whoami`/.bricsys/.license


موفق باشید و از زندگی لذت ببرید.


نکته: تنها در صورتی اقدام به این کار کنید، که طبق قانون مجاز به انجام آن باشید، اگر در کشورهایی زندگی می‌کنید (مثل ایران) که از امضا کنندگان «کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری» نیستند، شما مجاز هستید که از نرم‌افزارهای تولید شده در دیگر کشورها بدون اجازه‌ی تولیدکنندگان آن استفاده کنید، همچنین آن‌ها هم می‌توانند از نرم‌افزارهای نشات گزفته شده از ایران، بدون اجازه‌ی ایرانی‌ها استفاده کنند.


نکته‌ی ۲: هیچ قانونی به صورت جهان شمول وجود ندارد، و قانون هر کشور تنها و تنها در محدوده‌ی مرزهای آن کشور نافذ است، برای ایجاد قوانین جهان‌شمول کنوانسیون‌های بین‌المللی وغیره ایجاد شده‌اند و قوانین تصویب شده توسط آن‌ها تنها در کشورهایی نافذ هستند که کشور مورد نظر آن معاهده را امضا کرده باشد و متعهد به رعایت آن شده باشد.


نکته ۳: دو نکته‌ی بالا بحث حقوقی بود ولی مباحث اخلاقی، مباحثی جداگانه هستند. بعضی مواقع باید مباحث اخلاقی را ارجح بر مباحث حقوقی دانست.

  • سلمان محمدی